Sari la conținut

O zi mai scurtă înseamnă să mergi la culcare mai devreme?

    Ați auzit vreodată de așa-numitul solstițiu de iarnă? Este momentul în care avem acea „zi mai scurtă a anului”. Dar, nu vă faceți griji – acest lucru nu înseamnă că veți avea mai puține ore într-o zi, ci doar că veți avea mai puține ore de lumină. Așadar, folosiți această zi din an pentru a merge la culcare mai devreme și pentru a oferi corpului dumneavoastră acel somn atât de necesar.

    femeie care doarme

    Cu toate acestea, înainte de a continua să vorbim despre cum și de ce ar trebui să vă culcați mai devreme, haideți mai întâi să dedicăm ceva timp solstițiului de iarnă (și, bineînțeles, viitorului solstițiu de vară – căci ar fi păcat să îl ratați).

    De asemenea, vă vom împărtăși câteva beneficii ale mersului la culcare mai devreme. Da, probabil că le știți pe toate acestea – dar, ar fi bine să vă reamintim din nou de ce este important acest somn și cum corpul și mintea dumneavoastră pot beneficia de pe urma lui. 

    Ce este solstițiul de iarnă

    Solstițiul de iarnă (sau așa-numitul solstițiu hibernal) reprezintă o perioadă a anului în care traiectoria soarelui, în emisfera nordică, se află în punctul cel mai sudic. Din acest motiv, în timpul iernii avem nopți mai lungi și zile mai scurte. Invers este valabil pentru solstițiul de vară, care are loc în emisfera sudică, de obicei între 20 și 23 iunie.

    solstitiu de iarna

    Solstițiul de iarnă marchează cea mai scurtă zi din an – și are loc de obicei între 20 și 23 decembrie. Și, deoarece solstițiul de iarnă este ziua cu cele mai puține ore de lumină solară, este considerat, de asemenea, momentul în care începe iarna astronomică. Totuși, nu confundați iarna astronomică cu iarna meteorologică. Aceasta din urmă începe pe 1 decembrie, după cum știm cu toții.

    Încă de la începutul timpului, multe culturi (culturi de la Yule Log până la Roma Antică) din întreaga lume au sărbătorit începutul solstițiului de iarnă. În funcție de cultură, existau diferite sărbători asociate cu această dată exactă. Unii obișnuiau să organizeze sărbători pentru a celebra această zi cea mai scurtă din an.

    Unii aveau sărbători cu dansuri pentru a lăuda cel mai timpuriu apus de soare de la solstițiul de iarnă. Existau chiar unii care sacrificau animale în speranța că astfel se va grăbi revenirea soarelui.

    Și, astăzi, ne folosim de această zi și de cuvântul solstițiu pentru a ne reaminti de ce este important somnul și, bineînțeles, pentru a merge la culcare mai devreme. Astfel, nu fiți prea leneși și obosiți pentru a dormi – sărbătoriți această zi făcând acest lucru.

    3 beneficii ale mersului la culcare mai devreme

    Deoarece Pământul este departe de Soare în timpul iernii, orele de răsărit și apus tind să se schimbe. Astfel, ne putem aștepta ca soarele să răsară în jurul orei 5 AM și să apună în jurul orei 17 PM. Acest lucru înseamnă nopți mai lungi și mai puțină lumină solară.

    Și, cum să folosim această noapte mai lungă și mai întunecată, adică toate acele nopți lungi și întunecate ale iernii? Ei bine, le putem folosi pentru a dormi pe o saltea ortopedică bună (și să nu ne simțim prost pentru asta). Pentru că, haideți, ce altceva să faceți?

    Desigur, nu spunem că ar trebui să dormiți imediat ce apune soarele – ceea ce spunem este că ar trebui să folosiți acest timp pentru a vă concentra asupra somnului și a stării de bine. Există multe beneficii ale somnului și ale culcării mai devreme, iar astăzi, vom menționa câteva dintre cele mai importante.

    Creșterea productivității

    Mulți oameni nu asociază iarna cu o productivitate sporită. Dar, dacă ne întrebați pe noi, aceasta este perioada perfectă pentru a fi productivi. În timpul anotimpurilor de toamnă și iarnă, când jumătate din pământ este întunecat și rece, veți avea mult mai mult timp pentru a vă dedica vouă înșivă. Nefiind presat să ieșiți tot timpul afară (pentru că vremea nu este favorabilă), puteți dormi mai mult. Și, când dormiți mai mult, vă treziți odihnit și gata să ucideți ziua – vă puteți trezi chiar și fără alarmă – da, ați citit bine. 

    Sănătate fizică și mentală îmbunătățită

    Aceasta este destul de evidentă – a merge la culcare mai devreme înseamnă a dormi mai mult. Și, știm deja cum somnul aduce beneficii sănătății mentale și fizice. Somnul poate vindeca oboseala, stresul, anxietatea și chiar depresia. De asemenea, somnul poate ajuta la vindecarea multor boli cronice. Așadar, nu subestimați niciodată puterea somnului, adică puterea pe care o are somnul asupra minții și corpului nostru.

    om sanatos care alearga

    Somn de calitate mai bună

    În timpul primăverii și al verii, și mai ales în acea perioadă de timp în care avem zile mai lungi și cea mai lungă zi (solstițiul de vară), multor oameni le place să stea treji până târziu. Ies în oraș, se distrează, se bucură de nopțile calde de afară, etc. Deși acest lucru sună foarte bine, faptul de a sta până târziu și de a nu dormi suficient ne poate afecta cu adevărat mintea și corpul, așa cum am menționat anterior. Atunci când ne culcăm mai devreme, ne „antrenăm” corpul să aibă un somn de înaltă calitate.

    Adormim mai ușor, nu ne petrecem nopțile zvârcolindu-ne în pat și ne trezim odihniți și revigorați. Și, acesta este cel mai mare beneficiu al mersului la culcare la cel mai devreme apus de soare.

    femeie care a dormit bine

    Concluzie

    După cum ați văzut, există câteva beneficii semnificative de a merge la culcare mai devreme – dacă nu altceva, vă veți odihni și veți oferi corpului și minții dvs. o șansă de a se vindeca. Astfel, deși solstițiul de iarnă aduce mai puțină lumină solară, îți oferă și șansa de a recupera tot somnul pe care l-ai pierdut în timpul verii.

    În plus, nu vă faceți griji în privința lipsei de soare. Primăvara este chiar după colț și, odată cu ea, va veni și mai multă lumină solară. Astfel, fiți inteligenți și folosiți acest solstițiu de iarnă în mod corect.